Miksi katamaraani?

Poikittaisvakavuus

Katamaraanirunkoinen vene on yksirunkoista venettä vakaampi poikittaissuunnassa, eli se ei juuri kallistu, vaikka henkilöt siirtyvät laidalle, mikä helpottaa työskentelyä kannella. Hyvä poikittaisvakavuus mahdollistaa myös suurempien kuormien nostamisen nosturilla koska useimmiten veneen vakavuus rajoittaa nosturin käyttöä, vaikka nosturin kapasiteetti olisi suurempi.

Kaksimoottorisen katamaraanin edut ja ohjailtavuus

Yksimoottorisen katamaraanin potkurit saavat tunnelin kautta ilmaa ja potkuri menettää usein pidon varsinkin käännöksissä. Tästä syystä Faster-katamaraanit toimitetaan aina kahdella koneella. Kaksirunkoinen symmetrinen katamaraani on erittäin suuntavakaa koska siinä on kaksi terävää köliä. Suuntavakauden merkitys korostuu ajettaessa hitailla nopeuksilla esimerkiksi öljynkeräyksessä. Kaksimoottorinen katamaraani on myös erittäin helposti ja tarkasti käännettävissä koska toisella koneella voidaan hieman jarruttaa, kun toisen veto kohdistuu eteenpäin. Hitaassa ajossa on myös mahdollista saada hyvää lataustehoa moottoreista, toisella moottorilla ajetaan ja toisesta kytketään veto pois ja käytetään isoja kierroksia, jolloin latausteho on parhaimmillaan. Myös lastaus luonnonrannassa on helpompaa koska veneen kaksi köliä on rantapenkkaa vasten ja vene ei kallistele.

Kuormankantokyky

Koska Ammattivene- ja CE-sääntöjen mukaan suurinta kuormakapasiteettia rajoittaa useimmiten poikittaissvakavuus, saadaan katamaraaniin suurempi kuormankantokyky turvallisesti kuin vastaavan kokoiseen yksirunkoiseen veneeseen.

Liukukynnys

Kiihdytyksessä katamaraanirunkoinen vene ei nosta keulaa yhtä paljon kuin yksirunkoinen vene. jolloin katamaraanilla on parempi näkyvyys liukukynnyksellä eli noin10-15 solmun nopeuksilla.

Poikittaiskaarrokset

Poikittaiskaarteissa vene kulkee kuin kiskoilla, eikä kallistu sisä- eikä ulkokaarteeseen.

Pohjakulma ja aallokko-ominaisuudet

Katamaraani päihittää tavallisen v-runko veneen aallokko ajossa. Pohjakulma on 12 astetta eli pienempi kuin yksirunkoisissa veneissä yleensä mutta rungot ovat kapeammat. Sen ansiosta veneen pystysuuntaiset liikkeet ovat hitaita, eli vene ei hakkaa aallokossa.

Trimmitasot katamaraanissa

Katamaraani ei kallistu sivutuulessa yhtä paljon kuin yksirunkoinen vene. Liukukynnyksellä keula ei nouse niin ylös kuin yksirunkoisessa veneessä. Näistä syistä trimmitasot ei ole välttämättömät katamaraanissa, koska ääritilanteessa voidaan toista konetta trimmata enemmän ja korjata poikittainen kallistus isommilla nopeuksilla samalla tavalla kun trimmitasoja käytettäessä.

   
Sulje
Sulje